יום חמישי, 17 בינואר 2013

Effects Loop : מה זה ולמה צריך את זה ?

effects loop

אפקטס לופ(Effects Loop) , מונח שבטח יצא לכם לשמוע כמה פעמים.
בפוסט הזה אנסה להסביר מהו אפקטס לופ, אפרט על סוגי אפקטס לופ ומתי הוא יוכל לשמש אותנו ביעילות (ומתי לא)

בקצרה, Effects Loop מאפשר לנו להכניס אפקטים לשרשרת הסיגנאל של המגבר שלנו.


 




וההסבר הארוך... J

באופן כללי, מגבר גיטרה בנוי בד"כ משני שלבי הגברה שונים :
1. קדם מגבר (Preamp) – השלב הראשון של ההגברה. הפריאמפ מקבל סיגנאל מהגיטרה ברמת ה   Instrument ומגביר אותו לרמת Line
 2. מגבר כח (Power Amp) – השלב השני של ההגברה. הפאוור אמפ מקבל את סיגנאל ברמת Line  אחרי הפריאמפ ומגביר אותה לרמה שתספיק לדחוף את הרמקולים.

האפקטס לופ נמצא בין שני השלבים האלו. כלומר, הוא מאפשר לנו למקם אפקטים אחרי הפריאמפ ולפני הפאוור אמפ.

למה צריך את זה ?
כמו שאתם בטח זוכרים מהפוסט שלנו בנושא סדר אפקטים בפדאלבורד, אפקטים של מודולוציה ואפקטים מבוססי זמן (דיליי וריוורב) נוטים להישמע טוב יותר כשהם ממוקמים אחרי של אוברדרייב\דיסטורשן. אם האוברדרייב שלכם מגיע רק מפדאלים, הנושא לא מהווה בעיה כי תוכלו לקבוע את הסדר בפדאלבורד בעצמכם.
אבל מה קורה אם משתמשים בערוץ אוברדרייב של מגבר ? בדיוק פה האפקטס לופ נכנס לתמונה.
השימוש העיקרי באפקטס לופ הוא כאשר אתם משתמשים בערוץ האוברדרייב\דיסטורשן של המגבר שלכם ויש לכם אפקטים של מודולציה, ריוורב או דיליי.
כאשר משתמשים בערוץ אוברדרייב של מגבר, הרבה מהדיסטורשן מגיע משלב הפריאמפ. מה שזה אומר בעצם, זה שאם נמקם פדאל דיליי  מול המגבר (כלומר, לתוך הכניסה הרגילה של המגבר) יהיה כמט להפעיל פדאל אוברדרייב אחרי הדיליי וכמו שאנחנו כבר יודעים, זה לא עובד כל כך טוב ולכן יהיה יותר יעיל למקם את הדיליי אחרי האוברדרייב, כלומר בתוך הלופ.
דיליי וריוורב יעבדו כמעט תמיד יותר טוב בלופ במקרה הזה, את שאר האפקטים כמו פייזר, קורוס וכו, שווה לנסות גם מול המגבר בשרשרת האפקטים הרגילה.

שימושים אפשריים נוספים :
1. פדאל בוסטר\אוברדרייב באפקטס לופ - אחד מהפדאלים האלה בלופ יכול לעבוד מצוין כווליום בוסט. יעיל יותר מאשר להשתמש בו מול פריאמפ מלוכלך.
2. פדאל אקולייזר בתוך הלופ יכול לעזור מאוד אם אתם רוצים יותר שליטה על עיצוב הסאונד של המגבר שלכם.
3. שימוש בפריאמפ אחר - במידה ויש לכם פריאמפ נפרד או מדמה מגברים כמו למשל ה-Line 6 POD HD500, כדי לתת אופי שונה למגבר שלכם.

מתי שימוש ב-Effects Loop יהיה פחות יעיל :
1. אם אתם דוחפים את המגבר שלכם לאוברדרייב טבעי ע"י ווליום מאוד גבוה. הרבה מהאוברדרייב שמתקבל בצורה הזו מגיעה מהפאוור אמפ שנמצא אחרי הלופ, ככה שבמקרה הזה האפקטס לופ לא יהיה יעיל במיוחד.
2. מול מגבר נקי, אין ממש יתרון בשימוש באפקטס לופ. יש כאלה שיעדיפו את הסאונד של הדיליי או הריוורב שלהם בלופ גם אם הם לא משתמשים בערוץ האוברדרייב, אבל זה כבר עניין אישי לחלוטין.



סוגי אפקטס לופ


אפקטס לופ טורי (Serial Effects Loop)

זהו הסוג הנפוץ יותר.
כשמו כן הוא, האפקט לופ הסיריאלי מעביר את הסיגנאל באופן טורי. כלומר, אם נחבר אפקט בלופ, 100% מהסיגנאל יצא מהפריאמפ לתוך הפדאלים שלנו ואז לפאוור אמפ.
בסוג לופ כזה קיימים 2 חיבורים (בד"כ בגב המגבר) שנקראות לרוב
Send (יציאה מהפריאמפ) ו Return (כניסה לפאוור אמפ)

serial effects loop


העבודה עם אפקטס לופ סיריאלי היא פשוטה יותר ובלי דרישות מיוחדות, בניגוד לסוג הלופ השני שאליו נגיע מיד.
החיסרון הוא שבגלל שכל הסיגנאל עובר דרך האפקטים אחרי הפריאמפ, יש סיכוי שהסאונד שלכם ישתנה.

בנוסף, אפקטים לגיטרה מותאמים בדרך כלל לעבוד עם סיגנאל של כלי נגינה  (Instrument Level) הסיגנאל שיוצא מהפריאמפ הוא הרבה יותר חזק מזה, ולא תמיד האפקטים מסוגלים לעבד רמות כאלה של סיגנאל (הדרום נמוך יחסית), התוצאה יכולה להיות הנחתה משמעותית בווליום הכללי או דיסטורשן לא רצוי. אפקטים כמו דיליי, ריוורב או ציוד Rack , שיותר נפוץ למקם אותם בלופ, מתוכננים בחלק מהמקרים לעבוד גם עם רמות סיגנאל גבוהות יותר כדי להימנע מהבעיה הזו. כמו כן, אפקטים שעובדים על 18V או יותר, יוכלו להתמודד עם רמות סיגנאל גבוהות בצורה טובה יותר מאשר כאלה שעובדים על 9V כמו מרבית האפקטים כיום.

אפקטס לופ מקביל  (Parallel Effects Loop)

אפקט לופ פרללי הוא מעט מורכב יותר, אבל הרעיון הכללי נשאר זהה. עדיין קיימים אותם חיבורים כמו בסיריאלי (Send \ Return) עם תוספת חשובה, כפתור Mix.
הסיגנאל המקורי ממשיך לפאוור אמפ ללא שינוי, אבל באותו זמן, חלק מהסיגנאל נשלח דרך ה-Send  של הלופ לפדאלים. הסיגנאל שמתקבל בחזרה, מעורבב עם הסיגנאל המקורי בעזרת כפתור  Mix.




parallel effects loop


באפקטס לופ המקביל, הסאונד המקורי של המגבר אמור להישמר בצורה טובה יותר, מאחר והסיגנאל ממשיך לזרום בצורה רגילה ואין מעבר של כל הסיגנאל דרך שרשרת אפקטים אחרי הפריאמפ.
ההגבלה שקיימת באפקטס לופ פרללי היא שאם נמקם בו אפקטים שלא יכולים לעבוד במיקס של %100 (כלומר, יכולים להעביר סיגנאל "רטוב" בלבד) הוא לא יעבוד בצורה אופטימאלית.
זו גם הסיבה שלחלק מהאפקטים קיימת אפשרות "Kill-Dry" - מצב שבו הפדאל לא מעביר את הסיגנאל הנקי של הגיטרה אלא אפקט בלבד.
אפשרות כזו יכולה להיות קריטית במיוחד בפדאלים דיגיטליים שממירים את כל הסיגנאל לדיגיטלי וחזרה. במצב כזה, הסינאל היבש שעבר בלופ יכול להגיע באיחור קל וליצור השפעה מוזרה על הסאונד שלכם.
אם אתם רוצים לעבוד עם בוסטר או אקולייזר בתוך הלופ, או אם האפקטים מבוססי הזמן שלכם לא יכולים לעבוד במיקס של %100 אז כנראה שאפקטס לופ פארללי לא יהיה אידיאלי עבורכם.

לופ בפדאלים

אפקטס לופ אפשר למצוא גם בחלק מהפדאלים. לדוגמא :

פידבק לופ בדיליי -מאפשר להכניס אפקטים ללופ כדי שישפיעו רק על החזרות. הסרטון המצורף של הStrymon Timeline- מדגים את זה מצוין.



מולטיאפקט - אפקטס לופ במולטיאפקט יכול להיות שימושי במיוחד אם אתם משתמשים בפדאלים בודדים ביחד עם המולטי.
נניח שאתם רוצים להוסיף פדאל קורוס למולטיאפקט שלכם. אם אין לו אפקטס לופ, האפשרויות היחידות למקם  את הקורוס יהיו לפני או אחרי המולטיאפקט שאולי ולא ישמע טוב אם אתם משתמשים באוברדרייב והדיליי של המולטיאפקט. אם תחברו את הקורוס באפקטס לופ, תוכלו למקם אותו בכל מקום בשרשרת האפקטים של המולטיאפקט לפי בחירתכם.


מקווה שהפוסט עזר לכן להבין מעט יותר בנושא, השתדלתי לציין את כל הנקודות הרלוונטיות, אך אם יש לכם שאלות או משהו להוסיף, נשמח אם תגיבו, ממש כאן למטה :)



וכרגיל, אם אהבתם את הפוסט, שתפו עם החברים !



11 תגובות:

  1. אחלה פוסט. יש דרך נוספת מאוד מעניינת להשתמש באפקטס-לופ כאשר יש לך גם אפקטס-לופ במולטי אפקט.
    השיטה נקראת Four Cable Method או "שיטת ארבע הכבלים". בשיטה זו החיבורים הולכים ככה:
    1. גיטרה לתוך הInput של המולטי-אפקט.
    2. Send של המולטי ל Input של המגבר.
    3. Return של המולטי ל Send של המגבר.
    4. Output של המולטי ל Return של המגבר.
    בצורה זו אנחנו בעצם משתמשים בפריאמפ של המגבר בתוך האפקטס-לופ של המולטי(!) מה שמאפשר לנו כל מיני דברים. אם המולטי שלנו חדש ו"חכם" כמו Line6 M9, M13 למשל, יש לנו אפשרות לתכנת חלק מהאפקטים לפני הלופ וחלק אחרי וכך בעצם להרוויח משני העולמות!

    השבמחק
  2. שלום!
    הסתבכתי קצת הרבה..אולי תוכלו לעזור.
    יש לי את M9 (יש בו שני LINE IN ושני LINE OUT), אין שם SEND RETURN..
    חבר נתן לי לנסות פריאמפ לגיטרה (AMT SS-20), (לי יש את BLACKSTAR DUAL)
    יש לי עוד WAH WAH ופדאל אקווליזר.
    לפי מה שאני מבין, אני צריך לחבר קודם WAH, אחר כך EQ נגיד ולפריאמפ.
    מה אחר כך: מSEND של הפדאל ל POWER IN של המגבר? או מ OUTPUT ל POWER IN?
    ואיך לסדר את השאר, M9?
    וגם..אני לא מבין מה זה פאווראמפ, במגבר קומבו שלי שבו יש INPUT, POWER AMP IN ו PREAMP OUT.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי
      אם אני מבין אותך נכון, אתה רוצה להשתמש ב SS-20 במקום הפריאמפ של המגבר שלך ?
      אם כן, אז חלק את שרשרת האפקטים לשתיים - אלה שאתה רוצה לפני הפריאמפ ואלה שאתה רוצה אחרי (כאילו היו ב FX Loop של מגבר).
      אתה יכול לשים את הווא ווא לפני ה SS-20 ואת ה-EQ וה-M9 אחריו. את היציאה של ה-M9 אתה מחבר ל-Power Amp In של המגבר. (במקרה הזה הפריאמפ של המגבר שלך לא פעיל)

      פאוור אמפ הוא חלק מהמגבר, הסברתי מאוד בקצרה במאמר תפקידו.
      הכניסות והיציאות שפירטת הן סטנדרטיות למגבר עם fx loop.

      אם יש לך עוד שאלות אני כאן :)

      נתי

      מחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  4. תודה, נתי!
    אני משתמש ב OUTPUT רגיל מ SS-20 או לא? כי יש שם יציאות SEND וRETURN, וזה עדדין לא ברורו לי, מתי משתמשים בהם..
    ומה אני עושה עם SS-20 אם אין FX LOOP במגבר?

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, יוצא מה-Output שלו ל-Rertun של המגבר שלך.
      ממה שהצלחתי להבין, הלופ של ה SS-20 משמש למקרה שתרצה להשתמש בפדאלים שישפיעו רק על הסיגנאל שיוצא מה-Cab Sim למיקסר או משהו בסגנון.

      ה SS-20 מיועד לעבוד מול פאוור אמפ, אז אם אין לך Effects loop במגבר זה אומר שיהיו לך 2 פריאמפים בסיגנאל וזה לא אידיאלי...

      מחק
  5. יש לי שאלה, אם אין לי אפקטס לופ במגבר אני לא יכול לחבר יותר מפאדל אחד? ואם אני יכול זה פשוט יפגע בסאונד ויהרוס אותו ? לא בדיוק הבנתי .. תודה רבה

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אוהד.

      אם אין לך אפקט לופ, עדיין תוכל לחבר כמה אפקטים שתרצה אחרי הגיטרה אבל רק "לפני" הפריאמפ של המגבר . אם יש לך אפקטס לופ, תוכל לחבר אפקטים גם בין הפריאמפ לפאוור (מפורט במאמר למה זה משמש).

      לגבי הפגיעה בסאונד בחיבור מספר אפקטים יחד - יכול להיות שתחווה פגיעה בסאונד, אם יש לך שרשרת ארוכה או עם אפקטים עם בעיית "Tone Suck". אתה יכול לקרוא זה יותר במאמרים אחרים שפרסמנו :

      גיא שפירא על טרו בייפאס :
      http://www.pedalia.co.il/2013/02/true-bypass.html

      וגם קצת במאמר הזה :
      http://www.pedalia.co.il/2013/01/blog-post_13.html

      נתי

      מחק
  6. היי,
    שתי שאלות:
    האם יש פדאל אפקטס לופ? שעושה אותו דבר רק בפדאל?
    שאלה שניה:
    האם בוסט יעבוד כפדאל דיסטורשן לכל דבר בלופ רגיל? שניתן לשים אחריו דיליי וריברב?
    תודה, דניאל

    השבמחק
    תשובות
    1. היי דניאל
      אני לא חושב שיש פדאל שיכול להחליף אפקטס לופ במגבר, לא נשמע הגיוני.

      מה המטרה שלך כשאתה שם את הבוסטר בלופ ? יותר דיסטורשן כשאתה מדליק אותו ?
      -

      מחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק