יום שני, 21 בינואר 2013

המדריך לפדאלבורד : סידור אפקטים


לא משנה אם יש לכם פדאלבורד מסודר או שאתם פשוט מניחים את האפקטים לגיטרה שלכם על הרצפה, הסדר שלהם עדיין משנה ומשפיע על הסאונד הסופי שתקבלו.


נתחיל בהבהרה חשובה  : אין דרך אחת נכונה לסדר אפקטים, יש הנחיות וקוים כלליים מומלצים שמהוים נקודת התחלה טובה, אבל זה לא אומר שאי אפשר לעבוד בדרך שונה. בשורה התחתונה, הכי חשוב שתתנסו בעצמכם ותתנו לאוזניים שלכם לשפוט.

ניתן לחלק את סוגי האפקטים למספר קבוצות עיקריות :
1.      ווא-ווא \ פילטרים
2.      קומפרסיה
3.      אוברדרייב \ דיסטורשן \ בוסטר
4.      מודולציה
5.      אפקטים מבוססי זמן

תרשים של הסדר ה"מקובל" :

סדר אפקטים לגיטרה





Fulltone Clyde Standard Wahפילטרים \ ווא-ווא

ווא-ווא ממוקם בד"כ בתחילת שרשרת האפקטים בפדאלבורד.

יש נגנים שמעדיפים לשים את הווא ווא אחרי האוברדרייב שלהם כדי לקבל סאונד ווא יותר מודגש. (או מסיבות טכניות כאלה ואחרות, על זאת ועוד בפוסט הקודם שלנו על פתרון בעיות בפדאלבורד)

מבחינת פילטרים (
Auto Wah) גם הם ממוקמים בהתחלה מכיוון שהם מאוד מושפעים מדינאמיקת הפריטה על הגיטרה, לכן אנחנו רוצים שיקבלו סיגנאל ישירות מהגיטרה כדי להימנע מקימפרוס מלאכותי או טבעי של פדאלים אחרים בשרשרת שעלול להפריע לפעולה של האוטו ווא.
 

Xotic BB Preamp
אוברדרייב \ דיסטורשן
קבוצת האפקטים שמוסיפה לכלוך בדרך כלל תמצא במרכז השרשרת, אחרי הפילטרים והקומפרסור ולפני מודולציה ואפקטים מבוססי זמן כמו דיליי וריוורב.










בוסטרים

לבוסטר יכולים להיות מספר שימושים, לכן חשוב שתמקמו אותו בהתאם למה שאתם רוצים להשיג.

1. לפני אובדרייב -  מקמו את הבוסטר שלכם לפני אובדרייב או דיסטורשן כדי להוסיף לו גיין ולהפוך אותו לכבד יותר, עם השפעה מינימאלית על הווליום הכולל.
2. אחרי אוברדרייב - מקמו את הבוסטר שלכם אחרי אובדרייב או דיסטורשן אם אתם רוצים שהבוסטר יתן לכם עוד ווליום (יכול עבוד טוב כדי לצאת לסולו למשל) בלי להשפיע על כמות הגיין (אם מדובר בקלין בוסט)
3. לפני ערוץ קלין של מגבר – בוסטר לפני מגבר נקי יכול להוסיף ווליום ואולי גם לדחוף את המגבר שלכם לאוברדרייב טבעי, בהתאם לכמות ההדרום (
Headroom) שנשארה לו.
4. משתמשים בערוץ האוברדרייב של המגבר שלכם ? מקמו את הבוסטר ב-
Effects Loop שלכם כדי להשתמש בו כווליום בוסט.


מודולציה
תחת מודולציה אפשר להכניס אפקטים כמו פלאנג'ר, קורוס, פייזר, שבדרך כלל עובדים הכי טוב כשהם ממוקמים לקראת הסוף, לפני דיליי וריוורב, למרות שיש פעמים שהם יכולים לתת תוצאות מעניינות גם לפני אוברדרייב.

אם אתם מקבלים את האוברדרייב שלכם מהמגבר, מומלץ למקם אותם ב
fx-loop , אם יש למגבר שלכם אחד כזה. 

 


Diamond Tremoloטרמולו
טרמולו אמנם מסווג בד"כ כפדאל מודולציה (גם באתר שלנו), למרות שההגדרה הזו לא מדויקת מאחר שהוא אפקט שמשפיע על הווליום בלבד, סוג של פדאל ווליום אוטומטי עם כל מיני אופציות.
את הטרמולו נהוג למקם אחרי האוברדרייבים בפדאלבורד ולפעמים גם אחרי אפקטים של מודולציה בהתאם לסאונד שתרצו לקבל.
מקמו את הטרמולו בסוף, והתנודה בווליום תשפיע על כל הסיגנאל בכללותו, ככה שתוכלו לקבל קטעים שקטים לחלוטין. שימו את הטרמולו לפני דיליי וריוורב ותקבלו דעיכה של החזרות לתוך הריוורב יחד עם הטרמולו.


דיליי וריוורב
אפקטים מבוססי זמן ממוקמים לרוב בסוף השרשרת. נסו למקם אחד מהם לפני דיסטורשן ויש סיכוי לא רע שהצליל שתקבלו יהיה בוצי ומבולגן. אותו הדבר לגבי שימוש בדיליי וריוורב לפני ערוץ אוברדרייב של מגבר. בגלל שהדיליי או הריוורב מגיעים לפני הפריאמפ של המגבר
 (ולא ב Effects Loop ), תקבלו פחות או יותר אותה תוצאה.
Strymon El Capistan Delay זו גם הסיבה שבאפקטים אלה ובמודולציה נהוג כיום למצוא יציאות סטריאו. היצרנים יודעים שהפדאל ממוקם בסוף השרשרת לפני הפיצול לשני מגברים.

ברוב הפדאלבורדים תמצאו את הריוורב אחרי הדיליי. ההיגיון בזה, הוא שריוורב הוא אפקט שבא לדמות תופעה שקורית בצורה טבעית ומשפיעה על כל הסאונד של הגיטרה, למשל אם ננגן באולם ריק ענק.
למרות זאת, ריוורב לפני דיליי עדיין יכול לתת תוצאות מעניננות וגם יכול לעזור במקרים שהסאונד שמקבלים משילוב של שניהם יוצא ממרוח ומבולגן.


 אפקטים נוספים :

EQ
פדאל אקולייזר ממוקם לרוב אחרי האוברדרייבים ולפני מודולציה, כך תוכלו לקבל אפקט דומה לאקו לייזר של מגבר, שנמצא אחרי הפריאמפ.
אופציה פופולרית נוספת – אקולייזר ב
Effects Loop, לשליטה נוספת בטון של המגבר שלכם.
יש לכם טיפ מעניין בנושא סידור אפקטים בפדאלבורד ? בעיה שתרצו להתייעץ לגביה ? שתפו אותנו ! בתגובות כאן, או בדף הפייסבוק שלנו !

פדאל ווליום
עוד אחד מהאפקטים שיכולים להיות כמעט בכל מקום בפדאלבורד. אם תשימו אותו בהתחלה, הוא יתפקד כמו כפתור הווליום בגיטרה שלכם וישנה את עוצמת הסיגנאל מהגיטרה שנכנס לאפקטים הבאים בשרשרת ויכול לשנות את הסאונד והתגובה שתקבלו מהם.
חלק מהגיטריסטים אוהבים לשים את פדאל הוולים בסוף השרשת כדי שיוכלו לשלוט על הווליום הכולל של כל הפדאלבורד ולהוות סוג של מאסטר ווליום לכל האפקטים, בלי להשפיע על האופי של האוברדרייבים. 

טיונר
לרוב נהוג למקם את הטיונר כראשון בשרשרת, מהסיבה הפשוטה שהוא הכי יעיל כשהוא מקבל סיגנאל נקי מהגיטרה.
אופציה יעילה נוספת היא למקם את הטיונר בסוף השרשרת כדי שישמש כ
Kill Swtich לכל הפדאלבורד. 

Pitch Shifters  
אפקטים כמו Whammy, Pog, אוקטברים
ודומיהם צריכים להיות בתחילת השרשרת בכדי לקבל סיגנאל נקי ככל האפשר. אלו אפקטים דיגיטאליים הדוגמים את הצליל הנכנס ובעזרת אלגוריתמים מוסיפים הרמוניות או מבצעים את מה שהם אמורים לעשות. אם נכניס להם סיגנאל "מלוכלך", בין אם זה עם אוברדרייב/דיסטורשן/פאז או כל דבר אחר, אנו נקשה עליהם לבצע את פעולתם בצורה הטובה ביותר.

Fulltone Deja Vibe
פייזר \ (Phaser) וייב (Vibe)
אפקטים שאמנם נכנסים תחת הקטגוריה של  מודולציה, אבל הרבה גיטריסטים מעדיפים למקם את הפייזר והוייב (הכוונה פה היא לאפקט בסגנון
Univibe  ולא ויברטו) שלהם בפדאלבורד לפני אוברדרייב ודיסטורשן. נסו את זה, אולי גם תאהבו את התוצאה :) אפשר לנסות את הפייזר אחרי הדיליי בכדי לקבל חזרות מעניינות יותר. למי שאין דיליי עם אפקטס-לופ כמובן...



זכרו, כל מה שנכתב כאן הוא בגדר המלצה בלבד. תמיד תוכלו לסדר את האפקטים על הפדאלבורד שלכם באיזה סדר שבא לכם, אם זה נשמע לכם יותר טוב.


יש לכם עוד טיפים בנושא סידור אפקטים ? שתפו אותנו.
אהבתם את הפוסט ? שתפו את החברים!


14 תגובות:

  1. מדריך נהדר !
    בתור אדם עם הרבה פדאלים את רוב הדברים האלה למדתי על בשרי בניסיונות עם הפדלאים
    אני רק ארצה לומר שלי יש את אפקט הבייס בולז של אלקטרו הרמוניקס ואני אישית מעדיף אותו בשרשרת אחרי הקומפרסור הדרייב, דיסטורשין ואפילו אחרי הקורוס, אבל זה הטעם האישי שלי <:

    השבמחק
  2. תודה !
    המקרה שלך בהחלט מראה שלתת לאוזניים לשפוט זה בד"כ עובד הכי טוב

    השבמחק
  3. אצלי בפדאל בורד זה טיפה שונה.
    אני נכנס עם הגיטרה לטיונר ומשם לנוייס קלאמפ של MXR.
    מהקלאמפ ישנה שליחה שבה אני יוצא לכמה אובר דרייבים ודיסטורשנים, עובר דרך ווא ווא ומסיים בקומפרסור וחוזר לנוייס קלאמפ ב-RETURN.
    משם אני יוצא למגבר ובמגבר עצמן ישנה יציאה לPRE AMP OUT ששם שמשם אני מוציא כבל שנכנס לדיליי, קורוס ולופר ובסוף נכנס חזרה לPRE AMP RETURN של המגבר.
    לקח לי המון זמן להצליח לסדר את הסדר הזה ולהיות מרוצה ממנו. אם יש לכם רעיונות או טיפים שאני יכול ללמוד מהם אשמח לשמוע.
    קראתי עתה את המאמר שלכם על הBUFFER וזה נשמע מעניין , צריך לבדוק את הנושא.
    תמשיכו כך!

    השבמחק
    תשובות
    1. נשמע מעניין, יש לך בהחלט סידור אפקטים קצת פחות סטנדרטי :)

      תודה על הפירגון !

      מחק
  4. מדריך טוב ! תמשיכו ככה
    http://www.nirbachar.com/

    השבמחק
  5. היי, מה דעתכם על הסדר הבא:

    טיונר
    crybaby
    POG
    OD
    DIST
    Tremolo
    Delay

    השבמחק
  6. יש לי 4 אפקטים: אוברדרייב (dual fusion), דיסטורשיין (SLO), פאז (nano big muff), פייז(ninety orange).
    הדיסטורשיין שלי מאוד חם ואני רוצה שהסאונד שלו יהיה קצת יותר חד ובהיר, איפה כדי לי למקם אותו? ובכלל איך למקם את שאר האפקטים...

    השבמחק
  7. היי
    אני לא חושב שלהזיז את הדיסטורשן בשרשרת ישנה את האופי של הסאונד שלו.
    אתה יכול לנסות לשים את הפייזר ראשון (או אחרי הפאז), יש כאלה שמעדיפים ככה.

    השבמחק
  8. היי יש לי בעיה כזאת יש לי מולטי אפקט של נוקס mg100 וגם אולטרה פיט שיפטר של ברינגר וטאצ ווה של אונר עכשו אני מחבר את כולם לאותו שנאי בסדר כזה מולטי אפקט אולטרה פיט שיפטר ואז טאצ ווה ושאני מחבראת זה למגבר זה עושה רעש של אובר גיין יענו בזזזזזזזזזז כזה אבל לא חזק מאוד וזה דיי מציק לי יש סדר אחר שיפטור את הבעיה חשבתי אולי לשים את המולטי ובסוף ולשים בכול האפקטים שלו נוויז ספואנזר או לקנות אחד בודד

    השבמחק
    תשובות
    1. היי אלמוג
      אני לא חושב שהסדר ישנה. הייתי ממליץ לנסות להפעיל כל אחד בספק כח נפרד (בטח את המולטי) ולראות אם זה פותר את הבעיה.
      אתה יכול לקרוא גם את זה :
      http://www.pedalia.co.il/2013/08/pedalboard-power-supply.html

      מחק
  9. מה לגבי מיקום קומפרסור? בפדלבורד שיש בו: אוברדריייב, דיסטורשיין, פאז, קורוס, בוסטר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושב שברוב המקרים הייתי מסדר :
      פאז > קומפרסור > אוברדרייב > דיסטורשן > בוסט > קורוס.

      מחק