יום שני, 25 בפברואר 2013

המדריך לפדאלבורד : טרו פייבאס, מה הסיפור שלו ?



אז מה הקטע עם True Bypass ???
פוסט אורח של גיא שפירא


צילום אילוסטרציה של גיטריסטית לפני קריאת המאמר


שאלה שעולה באופן קבוע כשקונים/מוכרים/מחפשים פדאל מסוים היא "האם הוא True Bypass?". ואם הוא לא, מעקמים פרצוף והעובדה שהוא לא כאילו מורידה מערכו.

אז מספר דברים שאני עומד להסביר ולהבהיר בפוסט הזה:

        1. אימפדנס – מה זה ומה הקשר לנושא שלנו?

        2.מה זה True Bypass בכלל?

        3. האם הוא עדיף על צורות בייפאס אחרות?




אימפדנס (Impedance) – אם אתם חזק בענייני אפקטים וציוד, חופרים בפורומים וצופים בדמואים כמוני, בטח נתקלתם במושג הזה לא פעם. אני אנסה להסביר אותו בצורה פשוטה ככל שאוכל למי שאינו בקיא בחוקי החשמל. אימפדנס, הינו ההתנגדות החשמלית של רכיב או מעגל לזרם חילופין (AC) - הסיגנאל של הגיטרה הוא זרם חילופין. אימפדנס המוצא של הגיטרה הוא לרוב נמוך ואימפדנס הכניסה של מגבר הוא גבוה. בכדי לשמור על הסיגנאל המקורי של הגיטרה בצורה הכי טובה שאפשר, עלינו לדאוג שכל חוליה בשרשרת תספק את אותם התנאים.

אז נתחיל בהתחלה. אני בטוח שהרבה גיטריסטים יודעים מה זה "True Bypass", אבל לאלה שלא אני בא להסביר את המונח.

Bypass, או מעקף בעברית, מתייחס לחיבורים הפנימיים באפקט כאשר הוא במצב כבוי. כלומר, כאשר הגיטרה מחוברת לכניסה, המגבר ליציאה והחשמל מחובר אבל האפקט כבוי. במצב כזה, הייתם מדמיינים לכם שהסיגנאל אינו מושפע כלל וכלל ע"י הפדאל ומגיע ישירות למגבר כאילו אין פדאל בכלל. אז זהו, שלא תמיד! זה תלוי בסוג המעקף שקיים בפדאל.

ישנם שני סוגי מעקפים עיקריים בשוק: "טרו-בייפאס (True) " ו"באפרד-בייפאס (Buffered)". 


True Bypass - כפי ששמו מרמז הוא מעקף "אמיתי" ומוחלט מבחינה חשמלית. כך שבזמן שהפדאל כבוי הכבל שבכניסה מחווט לכבל שבמוצא דרך הסוויץ' ולא עובר בכלל דרך המעגל החשמלי של הפדאל. כיום רוב חברות ה"בוטיק" למיניהם והרבה חברות מסחריות אחרות משתמשות ב-True Bypass בפדאלים שלהם.




זהו הלחצן המשמש את רוב החברות המשתמשות ב"True Bypass"



Buffered Bypass -  במעקף מסוג זה הסיגנאל עובר תמיד דרך מעגל חשמלי הנקרא "חוצץ" (Buffer) כאשר הפדאל כבוי. זהו לא מעקף "אמיתי" כמו הראשון אך יש לו את היתרונות שלו... חברות מסחריות רבות משתמשות בשיטה זו בפדאלים שלהן, הדוגמא הכי בולטת היא "Boss" שמשתמשת בו בכל הפדאלים שלה והיא אחת החברות הגדולות בעולם בתחום האפקטים.




כפי שציינתי בתחילת הפוסט, התפיסה המקובלת בקרב גיטריסטים, כיום היא ש-True Bypass יותר טוב ועדיף על כל צורת מעקף אחרת. תפיסה זו היא שגויה ככלל אך יש לה אחיזה במציאות במידה מסוימת.
אתן לכם דוגמא: גיטריסט מנגן עם 10 פדאלים שכולם "True Bypass". יש לו כבל 6 מטר מהגיטרה לפדאלבורד, עוד 9 פאצ'ים (כבלים המחברים בין הפדאלים) באורך ממוצע של 30ס"מ ועוד כבל של 6 מטר מהבורד למגבר. אם כל הפדאלים כבויים, יוצא שהוא מנגן עם כבל באורך 14.7 מטר בין הגיטרה והמגבר!

במצב כזה הסאונד של הגיטרה מתדרדר מאוד, נעלמים הרבה תדרים גבוהים והעוצמה הכללית יורדת. למה זה קורה? מכיוון שהכבל מהווה פילטר לתדרים גבוהים וככל שהכבל ארוך יותר, יותר תדרים מסוננים. בנוסף, ההתנגדות של הכבל (כן, גם לכבל יש התנגדות) משנה את האימפדנס של הסיגנאל. מה עושים? מרימים ווליום במגבר ונותנים עוד חיזוק לטרבל, נכון? אפשרי, אבל אז גם רמת הרעש עולה בהתאם. אוקיי, ואז מה קורה כשמפעילים פדאל אחד? בהנחה שהפדאל בנוי בצורה נכונה, אימפדנס כניסה גבוה ויציאה נמוך (חלק מהגירסאות הקודמות של ה-Fulltone OCD למשל, לא היו מתוכננות כך) פתאום יש קפיצה ברמת העוצמה והתדרים הגבוהים מכיוון שהסיגנאל עובר דרך מעגל חשמלי החוצץ בין הגיטרה ובין המגבר ומחזיר אותו לחיים! כלומר, מתקן את האימפדנס ומקצר את אורך הכבל. ואם נניח שהפדאל הוא קורוס או דיליי שהווליום שלהם קבוע, בכל פעם שנדליק ונכבה אותם נקבל שינויי ווליום וטון לא סבירים.



אם הבורד שלכם נראה ככה, יכול להיות שיש לכם בעיה עם הסיגנאל... (כנראה שיש גם עוד כמה בעיות אבל זה כבר עניין אחר J )


אוקיי, אז למה לא משתמשים כולם בBuffered  וזהו? 
גם באפרים למיניהם יכולים לפגוע בסיגנאל שלנו. בגלל שהסיגנאל עובר באופן קבוע דרך מעגל חשמלי, הוא מושפע ממנו בצורה כלשהיא. במקרה הטוב שיש באפר איכותי, הסיגנאל שלנו יכול לצאת ממנו אפילו משופר, "מצלצל" יותר טוב מהסיגנאל הנקי דרך כבל ארוך. במקרה כזה יחול שיפור בתדרים הגבוהים וההיי-מיד, קצת כמו הגברת כפתור הפרזנס במגברים. במקרה הפחות טוב שבו הבאפר לא איכותי, תורגש איזושהי הנמכה של תדרים מסוימים, מה שנקרא "Tone Sucking" ואפילו יכול לקרות מצב שתהיה זליגה של האפקט לתוך הסיגנאל הנקי. לדוגמא: בפדאל Boss SD-1 שומעים טיפה דרייב במקביל לצליל הנקי כאשר הוא כבוי. כך גם בטרמולו PN-2 שומעים את תקתוק הקצב של הטרמולו גם כשהפדאל כבוי.                 
* לגבי
"Tone Sucking", הבעיה הכי נפוצה היא בפדאלי וואה-וואה של קריי-בייבי (למרות שכאן לא מדובר תמיד בבאפר אלא פשוט בצורת בייפאס גרועה במיוחד) ולכן הרבה נגנים מבקשים להפוך אותם ל-True Bypass. פדאל איכותי בעל באפר עם השפעה רעה מאוד על הסיגנאל הוא הוואמי-4.


אוקיי, אז אחרי כל הסיפור הארוך הזה (חפרתי, אני יודע) מה עדיף לנו לעזאזל???
אם ניקח דוגמא מהסמכות מספר 1 בעולם לענייני אפקטים ופדאלבורדים, מר פיט קורניש (אם אתם לא יודעים מי זה חפשו
Pete Cornish), המצב האידיאלי הוא עבודה עם באפר איכותי שמשפיע על הסיגנאל בצורה טובה בלבד! קורניש, למשל, פיתח שיטה לפיה הוא בונה את כל הבורדים שלו. לשיטתו, הגיטרה נכנסת לבאפר המדמה כניסה של מגבר וכך אינו מעמיס על הסיגנאל (אימפדנס גבוה), ומוציא את הסיגנאל דרך אימפדנס נמוך לצורך העברתו לפדאלים האחרים בצורה הטובה ביותר.


פדאלבורד של פיט קורניש


מכיוון שלא לכולנו יש אפשרות לרכוש את הפדאלים/פדאלבורדים היוקרתיים שלו, וגם, אנחנו אוהבים פדאלים אחרים של כל מיני חברות, המצב האידיאלי לרובנו הוא פדאלבורד המורכב ברובו מפדאלים בעלי "True Bypass" ומיקום נכון של פדאל או שניים עם באפר טוב. בניסוי שערכתי אצלי בסטודיו חיברתי את הגיטרה למגבר דרך שני כבלים 6 מ' ועוד שניים באורך 3מ' – סה"כ 18מ' כבל! הכבלים חוברו דרך פדאלים עם True Bypass במצב כבוי והשתמשתי בפדאל אחד עם באפר איכותי ושקוף בכדי לבדוק את המיקום הטוב ביותר. המסקנה הייתה שכאשר הבאפר נמצא בתחילת השרשרת, לאחר כבל 3 מ' או 6 מ' מהגיטרה ולפני שאר השרשרת, הוא משפר בצורה הכי משמעותית את הסאונד. יש לציין, שללא הבאפר הסאונד היה פחות מצלצל, עם מידים קצת מרוחים וצלילים גבוהים נשמעו מעט חסרי אופי ונוכחות. כאשר הבאפר הופעל הסאונד חזר להיות מלא ועשיר ובכלליות – הרבה יותר חי!



אם הגעתם עד לכאן כנראה שהפוסט לא היה ארוך מדי ואני מקווה שהוא עזר לכם להבין דבר או שניים שלא ידעתם קודם. מוזמנים להגיב ולשאול שאלות, אני אשתדל לענות בהקדם...
 

על הכותב :
גיא שפירא הוא בונה אפקטים, מחווט פדאלבורדים וטכנאי גיטרות מוסמך בעל תעודת Luthier.
תחת השם ליקוויד אלקטרוניקה הוא מייצר פדאלים בעבודת יד מוחלטת, מהרכיבים הטובים ביותר, תוך הקשבה לצרכי הלקוח ושמירה על איכות צלילית ואסטתית גבוהה ביותר.

www.liquid-elektronika.com
www.facebook.com/liquid







אהבתם את הפוסט ? שתפו גם את החברים !

13 תגובות:

  1. למה אין שום דוגמאות לבאפרים מסחריים איכותיים?

    השבמחק
    תשובות
    1. מעט דוגמאות שאני מכיר משימוש אישי: סדרת המוגרפוגר (moogerfooger) של MOOG, פדאלים של TC Electronic, בעקרון אם זו חברה רצינית ומוצר איכותי שהוא עם באפר - כנראה שהבאפר איכותי.

      מחק
  2. מעניין מאוד! תודה

    השבמחק
  3. מעניין, למעשה באפר בייפאס הוא סוג של pre amp?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ממש, מכיוון שהוא לא מהווה דרגת הגבר. הוא פשוט מתקן עיוותים שנוצרים ע"י שימוש בכבלים ארוכים וכו'.

      מחק
  4. גיא יקירי,
    תיקון או שניים ברשותך :-) להתנגדות הכבל אין שום משמעות.
    עם התנגדות מוצא של 5-7K (פיקאפ) והתנגדות כניסה נפוצה של 1 מגה,
    התנגדות הכבל הופכת להיות חסרת משמעות בכל קנה מידה.
    לגבי ה - LP שהכבל יוצר: עיקר השינוי שאנחנו שומעים בשימוש
    בכבלים ארוכים נובע מכך שתדר התהודה של הפיקאפ זז - ולא כל כך
    בגלל שנוצא לנו LP.
    ככל שנגדיל את הקיבול המקבילי שהפיקאפ רואה (שמצטרף כמובן לקיבול
    הפנימי שלו) נקודת התהודה של הסליל והקבל החדש שנוצר תזוז למטה.
    בגלל זה גם המיד נמרח לנו.

    חוצמזה, אחלה מאמר וישר כח!
    אני תמיד עובד עם באפר בכניסה לבורד, וכך גם כל מי שהצלחתי
    לשכנע לשים אחד. זה פשוט חובה לכל אחד שסאונד הגיטרה יקר לו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התיקון אסף, לומדים משהו חדש כל יום...

      מחק
  5. תודה רבה על המאמר!
    איזה פדאל בעל באפר איכותי הייתה ממליץ לשים בראש פדאלבורד?
    תודה, אלכס

    השבמחק
    תשובות
    1. אלכס,
      אני מייצר ומוכר פדאל באפר ייעודי למטרה זו הנקרא Bigfoot Buffer.
      בניגוד לשמו הוא בעצם מאוד קטן (5X5ס"מ), הוא שקוף לחלוטין ובנוי מרכיבים איכותיים בלבד. מחירו הוא 195ש"ח כולל משלוח בארץ.
      מעבר לזה, אני לא מכיר בארץ מוצרים דומים של חברות מוכרות. יש אפשרות לשים בתחילת הבורד כל מיני פדאלים עם באפר אבל אני לא ממש יכול להגיד לך איזה. זה תלוי בסגנון שלך, בסאונד שאתה אוהב, בפדאלים אחרים על הבורד... כתבתי בתגובה למעלה מספר דוגמאות לפדאלים עם באפר איכותי.
      תודה שקראת ומקווה שלמדת משהו חדש, אחרי הכל, זו המטרה :)
      גיא שפירא

      מחק
  6. קודם כל תודה רבה על הכתבה, עזר לי המון.

    אשמח אם תענה לי על כמה שאלות:
    * יש לי טיוב סקרימר של איבנז מסוג TS9, האם הבאפר שלו איכותי?
    * הבורד שלי הולך בצורה הזאת: קריי בייבי > טיוב סקרימר > דרייב (טרו בייפאס) > דיסטורשן (טרו בייפאס). אני מנגן עם כבל * מסולסל יחסית ארוך מצד אחד, ועוד אחד של שניים וחצי מטרים מהצד השני. מה הדרך להפיק את הסאונד האופטימלי מהסידור הזה? באפר? או להחליף וואה?

    אשמח לקבל לינק לבאפר שאתה בונה. :)
    תודה מראש.

    השבמחק
  7. היי,
    הבאפר של הסקרימר אמור להיות סביר. היו די הרבה גרסאות של הפדאל לאורך השנים אז אני גם לא יודע איזו יש לך, וגם לא יודע איך הוא נשמע אצלך בריג. אתה יכול לבדוק בעצמך אם הוא משפר את הסיגנאל או לא. בכל אופן, יש אפשרות לעשות לו מוד לטרו בייפאס אם יש צורך. זה פדאל שהרבה עושים לו מוד כזה ואולי יש סיבה טובה...
    לקרייבייבי הסטנדרטי יש בייפאס גרוע במיוחד ומומלץ להפןך אותו לטרובייפאס או להוסיף באפר איכותי יותר בתוכו.
    לא כתבת את אורך הכבל המסולסל אבל אפילו אם הוא 3 מטר, פלוס הכבל השני, יש כבר צורך באיזשהו באפר בדרך למגבר. אני מייצר ומוכר באפר קטן מאוד, שקוף לחלוטין ואיכותי ביותר. יש אפשרות (כמו שכתבתי) להכניס באפר כזה לתוך הוואה בשביל לחסוך במקום.
    אתה מוזמן ליצור איתי קשר:
    גיא 0528689111
    תודה!

    השבמחק
  8. היי כמה עולה להפוך את הוואה לטרו בייפס?(קריי בייבי)

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      אתה מוזמן ליצור איתי קשר בטלפון 0528689111
      תודה
      גיא

      מחק